Ładowanie samochodu elektrycznego w bloku - poradnik
Powrót

Ładowanie samochodu elektrycznego w bloku - poradnik

Spis treści:

 

  1. Ładowanie elektryka w bloku a prawo.
  2. Ładowanie samochodu elektrycznego w bloku w praktyce.
  3. Stacja ładowania samochodów elektrycznych w współdzielona z mieszkańcami osiedla.
  4. Montaż stacji ładowania samochodów elektrycznych: koszty własnej ładowarki i regulacje.

 

Ładowanie elektryka w bloku a prawo

 

Znacznie większy popyt na pojazdy elektryczne zauważają decydenci. Owocem większej popularności pojazdów elektrycznych są regulacje prawne na poziomie państwowym, europejskim i unijnym. Do najważniejszych dokumentów ostatnich lat należą:

 

  • Ustawa o Elektromobilności z 2018 roku, która wspiera właścicieli samochodów elektrycznych, a owocem regulacji jest zwiększenie punktów ładowania elektryków w dużych miastach.

  • Rozporządzenie Rządowego Centrum Legislacji jasno określające moc poboru prądu przez pojazdy elektryczne i zwracające uwagę na potrzebę przygotowania infrastruktury mieszkalnej dla posiadaczy pojazdów elektrycznych. Wynika z niego m.in. regulacja związana z punktami poboru prądu przez samochody tego rodzaju w miejscach publicznych i obiektach użyteczności publicznej.

  • Datowana na 2025 rok regulacja Parlamentu Europejskiego, która jasno określa: nowe budynki lub te po gruntownym remoncie muszą posiadać infrastrukturę pozwalającą na ładowanie samochodu elektrycznego (w bloku, miejscu użyteczności publicznej, gdzie do przetrzymywania samochodu przeznaczone jest co najmniej 10 miejsc parkingowych)

 

Ładowanie samochodu elektrycznego w bloku w praktyce

 

Mimo licznych regulacji prawnych i planów rozwoju w przyszłości, posiadacze tego typu pojazdów wciąż miewają problem z ładowaniem samochodu elektrycznego w bloku. Z problemem będą zmagać się w szczególności kupujący mieszkania z rynku wtórnego, w starym budownictwie, gdzie infrastruktura przyjazna elektrykom nie istnieje. W przypadku zakupu nowego mieszkania od dewelopera, warto sprawdzić, czy obiekt wyposażony jest w stację ładowania lub czy tego rodzaju udogodnienie uda się wprowadzić na osiedlu w przyszłości.

 

Stacja ładowania samochodów elektrycznych w współdzielona z mieszkańcami osiedla

 

Relatywnie najprostszym sposobem na naładowanie samochodu elektrycznego w bloku jest skorzystanie z natywnego źródła energii w części wspólnej. Mowa tutaj o garażach czy parkingach podziemnych, które wyposażone są w gniazdka elektryczne ze stałym dostępem do prądu. Takie źródła są również infrastrukturalnie przygotowane na większy pobór prądu - fizyczne ładowanie pojazdu w części wspólnej nie będzie więc problemem.

 

Jeśli Ty, jako użytkownik inicjujesz ładowanie samochodu elektrycznego w bloku, musisz pamiętać o poinformowaniu zarządcy o wykorzystaniu gniazd elektrycznych w części wspólnej. Często właściciel (lub występujący w jego imieniu decydent) przedstawia użytkownikowi stosowną umowę, w której strona korzystająca ze źródła prądu deklaruje zapłatę za korzystanie z energii elektrycznej. Nie trzeba chyba wspominać, że w innym przypadku pobór prądu uznana będzie za kradzież na rzecz właściciela budynku i wspólnoty mieszkaniowej (która musiałaby płacić za pobór prądu do samochodu śmiałka).

 

Montaż stacji ładowania samochodów elektrycznych: koszty własnej ładowarki i regulacje

 

Jeśli na Twoim osiedlu nie przewidziano garażowania, a pojazd parkujesz na wyznaczonym miejscu przed blokiem, rozwiązaniem będzie montaż stacji ładowania samochodów elektrycznych na własną rękę.

 

Procedurę należy rozpocząć od złożenia stosownego dokumentu, najczęściej w formie podania do wspólnoty mieszkaniowej i organów zawiadujących budynkiem. Jeśli decyzja będzie pozytywna, należy sporządzić stosowną umowę regulującą m.in. odpowiedzialność za przyłącz elektryczną, cenę i sposób rozliczania za pobierany prąd.

 

Musisz również zadbać o realizację przedsięwzięcia - począwszy od projektu, poprzez analizę specyfikacji technicznej, skończywszy na realizacji i montażu stacji. Ładowanie samochodu elektrycznego w bloku może okazać się wyzwaniem - nie wszystkie budynki posiadają infrastrukturę do przekazywania energii o takiej mocy. Musisz więc uzbroić się w cierpliwość i przygotować na pracę rozłożoną na kilka tygodni.

Do góry strony